از اردیبهشت 1393 سند تحول نظام سلامت کشور تصویب و ابلاغ شده است و قسمت مهم اجرای آن و حتی بارمالی و تصمیم گیری در بسیاری از مراحل آن بر عهده ی بدنه ی اصلی نظام سلامت کشور یعنی پزشکان و پرستاران و پرسنل بخش بهداشت و درمان می باشد . هدف اصلی این طرح ملی افزایش مشارکت بخش خصوصی و توسعه توانمندی استراتژیک کشور در انجام کلیه ی امور مربوط به آموزش ، توسعه ، نگهداری و همچنین خدمات مراقبتی ، بهداشتی ، درمانی و پزشکی است.

DBA سلامت یا DBHN چیست؟
دوره DBHN ، یکی از بالاترین سطوح آموزشی کاربردی در مدیریت برای مدیران سازمانهای ارائه دهنده ی خدمات و محصولات پزشکی و پرستاری و همچنین کارکنان بخش بهداشت و درمان و فعالان نظام سلامت است که در آن افراد با گذراندن دوره ترکیبی از مباحث مدیریت و کارآفرینی با مباحث مدیریت درمان و سیستم های درمانی، میآموزند چطور و چگونه یک کسب و کار عمومی یا خصوصی مرتبط با بخش سلامت جامعه را از حالت سنتی و محدود به سمت سازمانی مدرن، توسعه یافته و با اثربخشی حداکثری ، رهبری و هدایت نمایند.
در بخش خصوصی این دوره به توانمندسازی کارآفرینان ، مدیران و پژوهشگران در بخش بهداشت و درمان کشور و ایجاد فرصتهای ارتقای شغلی ، توسعه و کارآفرینی و مشارکت بیشتر بخش خصوصی می انجامد و در بخشهای بیمارستانی به توسعه توانمندی سرپرستان و مدیران ، ایجاد بینش در سیاستگذاران و توسعه توانمندی های استراتژیک بخش سلامت ، بهداشت و درمان جامعه منجر می شود.
در واقع مدیران با گذراندن این دوره ضمن آشنایی با سیاست گذاری و تصمیم گیری استراتژیک ،می آموزند که چگونه سازمان یا واحد اجرایی خود را در دوسطح استراتژیک و عملیاتی رهبری کنند ، چطور منابع انسانی سازمان را مدیریت کنند ، از فضای مجازی و ابزارهای دیجیتال چگونه در پیشبرد اهداف شغلی خود بهره ببرند و در شرایط بحرانی چونه تاب آوری سازمان و پرسنل خود را افزایش دهند.
دوره DBHN در دست مدیران ابزارهای مختلفی قرار میدهد تا در رویارویی با شرایط مختلف مناسبترین راه را انتخاب کنند و بهترین تصمیم را بگیرند.
تحول در نظام سلامت با سه رویکرد حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و نیز ارتقای کیفیت خدمات اجرا میشود. از منظر عملیاتی اهداف نهایی طرح تحول نظام سلامت به شرح زیر است:
- افزایش پاسخگویی نظام سلامت
- کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم
- کاهش درصد خانوارهای محروم از دریافت خدمات سلامت و بهداشت عمومی
- بهبود پی آمدهای بیماران اورژانسی و افزایش قدرت پدافند غیر عامل
- ارتقای فرهنگ بهداشت و سلامت عمومی جامعه
- کاهش تصدی گری بخش دولتی در بهداشت و درمان
- تسریع خدمات رسانی در حوزه ی سلامت و بهداشت و درمان
- افزایش نظارت بر سلامت غذایی ، سلامت روانی و ایمنی و بهداشت در بخش های مختلف

اهداف
هدف اصلی برگزاری این دوره :
هدف این دوره گسترش مرزهای دانش و آگاهی بههمراه توانمندسازی مدیران و کارکنان بخش سلامت و درمان است. این دوره با تمرکز بر شیوههای کاربردی و عملیاتی مدیران را قادر میسازد تا در حوزه های مختلف بهداشت و درمان مانند ایدهپردازی، بازاریابی، تأمین منابع، طراحی خدمات ،عرضه محصولات و خدمات، منابع انسانی، فناوری اطلاعات، مالی، برنامهریزی و هر فرآیندی که در سازمان که نیاز به طرحی و مدیریت داشته باشد را در سطح عالی هدایت و رهبری کنند.
اهداف عمومی آموزشی دوره عبارتند از :
- تقویت تفکر انتقادی ، تقویت مهارت حل مساله و افزایش خلاقیت در تصمیم گیری
- ارائه مراقبت ایمن و با کیفیت بالا بر اساس جدیدترین شواهد و استانداردهای شغلی
- آشنایی با روش های استفاده از فناوری اطلاعات و اخرین دستاوردهای تکنولوژی در خدمات
- قابلیت هدایت و رهبری در راه اندازی و توسعه بخش های درمانی خصوصی
- آشنایی با مسئولیت های اجتماعی در بهبود محیط زیست و ارتقای سلامت جامعه
- افزایش توانمندی برای ایفای نقش فعال و اثر بخش در کار تیمی
- آشنایی با اصول مدیریت علمی در کسب و کارهای مرتبط با بخش های مختلف بهداشت و درمان
- آشنایی با تغییرات و روندهای تکنولوژی و دستاوردهای فنی در عرصه ی بهداشت و درمان
- تسلط به روش های برنامه ریزی و مدیریت در بخش های مختلف مالی و اداری
- ایجاد قابلیت تحقیق و مشاوره در بخش بهداشت و درمان
- کیفیت بخشی فعالیتها ، استاندارد سازی و آشنایی با کنترل کیفیت
- آشنایی با مدیریت زنجیره تامین و مفاهیم کلیدی زنجیره ارزش در خدمات
- توانایی تحلیل استراتژیک در واحدهای کسب و کار