Asian Strategic Health Management Association

موسسه آسیایی مدیران شایسته سلامت : アジア研究所の健康管理者 : المعهد الآسیوی للمدیرین الصحیین

Asian Strategic Health Management Association

موسسه آسیایی مدیران شایسته سلامت : アジア研究所の健康管理者 : المعهد الآسیوی للمدیرین الصحیین

Asian Strategic Health Management Association

mosbatesabz.com
موسسه آسیایی مدیران شایسته سلامت :
صده بیست و یکم رویکردی نوین برای بشریت در مسیر تعالی اندیشه ، گفتمان و راهبردهای نوین همزیستی در دهکده جهانی به بارآورد. گذشت 20 سال از انقلاب عظیم علمی در سال 2000 متفکران و اندیشمندان حوزه مدیریت را نیز به یک هدف مشترک رسانده است و "تعالی سازمانی" و راهبردهای دستیابی به آن دقدقه روز گار ماست. مهمترین رکن در کارآمدی فعالیت های اجتماعی و تلاش گروهی «رهبری» توانمند و مسلح به دانش روز است که در عرصه رقابت، بحران ، مخاطرات جهانی ، مشکلات مالی ، نوسانات بازار و ... بتواند اطمینان بخش سرنشینان سفینه خود باشد. از اینرو "موسسه آسیایی مدیران شایسته سلامت" در تلاش است با یاری شما فرهیختگان گرانمایه در مسیر نهادینه سازی مدیریت کارآمد و جاری سازی "استراتژی" قدم بردارد.

از اردیبهشت 1393 سند تحول نظام سلامت کشور تصویب و ابلاغ شده است و قسمت مهم اجرای آن و حتی بارمالی و تصمیم گیری در بسیاری از مراحل آن بر عهده ی بدنه ی اصلی نظام سلامت کشور یعنی پزشکان و پرستاران و پرسنل بخش بهداشت و درمان می باشد . هدف اصلی این طرح ملی افزایش مشارکت بخش خصوصی و توسعه توانمندی استراتژیک کشور در انجام کلیه ی امور مربوط به آموزش ، توسعه ، نگهداری و همچنین خدمات مراقبتی ، بهداشتی ، درمانی و پزشکی است.

DBA سلامت یا DBHN چیست؟

دوره DBHN ، یکی از بالاترین سطوح آموزشی کاربردی در مدیریت برای مدیران سازمان‌های ارائه دهنده ی خدمات و محصولات پزشکی و پرستاری و همچنین کارکنان بخش بهداشت و درمان و فعالان نظام سلامت است که  در آن افراد با گذراندن دوره ترکیبی از مباحث مدیریت و کارآفرینی با مباحث مدیریت درمان و سیستم های درمانی،  می‌آموزند چطور و چگونه یک کسب و کار عمومی یا خصوصی مرتبط با بخش سلامت جامعه را از حالت سنتی و محدود به سمت سازمانی مدرن، توسعه یافته و با اثربخشی حداکثری ، رهبری و هدایت نمایند.

در بخش خصوصی این دوره به توانمندسازی کارآفرینان ، مدیران و پژوهشگران در بخش بهداشت و درمان کشور و ایجاد فرصتهای ارتقای شغلی ، توسعه و کارآفرینی و مشارکت بیشتر بخش خصوصی می انجامد و در بخشهای بیمارستانی به توسعه توانمندی سرپرستان و مدیران ، ایجاد بینش در سیاستگذاران و توسعه توانمندی های استراتژیک بخش سلامت ، بهداشت و درمان جامعه منجر می شود.

در واقع مدیران با گذراندن این دوره ضمن آشنایی با سیاست گذاری و تصمیم گیری استراتژیک ،می آموزند که چگونه  سازمان یا واحد اجرایی خود را در دوسطح استراتژیک و عملیاتی  رهبری ‌کنند ، چطور منابع انسانی سازمان را مدیریت کنند ، از فضای مجازی و ابزارهای دیجیتال چگونه در پیشبرد اهداف شغلی خود بهره ببرند و در شرایط بحرانی چونه تاب آوری سازمان و پرسنل خود را افزایش دهند.

دوره DBHN  در دست مدیران ابزارهای مختلفی قرار می‌دهد تا در رویارویی با شرایط مختلف مناسب‌ترین راه را انتخاب کنند و بهترین تصمیم را بگیرند.

تحول در نظام سلامت با سه رویکرد حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و نیز ارتقای کیفیت خدمات اجرا می‌شود. از منظر عملیاتی اهداف نهایی طرح تحول نظام سلامت به شرح زیر است:

  • افزایش پاسخگویی نظام سلامت
  • کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم
  • کاهش درصد خانوارهای محروم از دریافت خدمات سلامت و بهداشت عمومی
  • بهبود پی آمدهای بیماران اورژانسی و افزایش قدرت پدافند غیر عامل
  • ارتقای فرهنگ بهداشت و سلامت عمومی جامعه
  • کاهش تصدی گری بخش دولتی در بهداشت و درمان
  • تسریع خدمات رسانی در حوزه ی سلامت و بهداشت و درمان
  • افزایش نظارت بر سلامت غذایی ، سلامت روانی و ایمنی و بهداشت در بخش های مختلف

اهداف

هدف اصلی برگزاری این دوره :

هدف این دوره گسترش مرزهای دانش و آگاهی به‌همراه توانمندسازی مدیران و کارکنان بخش سلامت و درمان است. این دوره با تمرکز بر شیوه‌های کاربردی و عملیاتی مدیران را قادر می‌سازد تا در حوزه‌ های مختلف بهداشت و درمان  مانند ایده‌پردازی، بازاریابی، تأمین منابع، طراحی خدمات ،عرضه محصولات و خدمات، منابع انسانی، فناوری اطلاعات، مالی، برنامه‌ریزی و هر فرآیندی که در سازمان که نیاز به طرحی و مدیریت داشته باشد را در سطح عالی هدایت و رهبری کنند.

 

اهداف عمومی آموزشی دوره عبارتند از :

  • تقویت تفکر انتقادی ، تقویت مهارت حل مساله و افزایش خلاقیت در تصمیم گیری
  • ارائه مراقبت ایمن و با کیفیت بالا بر اساس جدیدترین شواهد و استانداردهای شغلی
  • آشنایی با روش های استفاده از فناوری اطلاعات و اخرین دستاوردهای تکنولوژی در خدمات
  • قابلیت هدایت و رهبری در راه اندازی و توسعه بخش های درمانی خصوصی
  • آشنایی با مسئولیت های اجتماعی در بهبود محیط زیست و ارتقای سلامت جامعه
  • افزایش توانمندی برای ایفای نقش فعال و اثر بخش در کار تیمی
  • آشنایی با اصول مدیریت علمی در کسب و کارهای مرتبط با بخش های مختلف بهداشت و درمان
  • آشنایی با تغییرات و روندهای تکنولوژی و دستاوردهای فنی در عرصه ی بهداشت و درمان
  • تسلط به روش های برنامه ریزی و مدیریت در بخش های مختلف مالی و اداری
  • ایجاد قابلیت تحقیق و مشاوره در بخش بهداشت و درمان
  • کیفیت بخشی فعالیتها ، استاندارد سازی و آشنایی با کنترل کیفیت
  • آشنایی با مدیریت زنجیره تامین و مفاهیم کلیدی زنجیره ارزش در خدمات
  • توانایی تحلیل استراتژیک در واحدهای کسب و کار